tisdag 15 juni 2010

Överraskningar

När det gäller Myspace är jag ganska ambivalent. Jag brukar kolla av min profil högst sporadiskt eftersom jag är så trött på allt skräp och alla scammers som tar kontakt. Men idag ville jag se om det hade dykt upp några guldkorn som det ibland brukar göra. Men istället för att kolla igenom nya vänförfrågningar trillade jag in på Shadowsides sida och återupptäckte deras musik. Brasilianska Shadowside släppte sitt andra album under 2009 och spelar en melodisk metal helt i min smak. Men utan Myspace hade jag förmodligen inte kommit att lyssna på dem.

Apropå överraskningar fick jag en annan sådan förra helgen. I min hemstad Borås händer inte särdeles mycket. Därför brukar jag oftast ge mig av till Göteborg eller rent av Stockholm när det är några spelningar jag vill gå på. Eftersom Metal House här då och då brukar dra ihop lite band till att spela bestämde jag mig för att lokala initiativ bör stöttas. Så förra helgen gav jag mig iväg för att se The Poodles. Det var första gången jag såg dem live och de gav en skicklig, medryckande och energisk show.

Kvällens stora överraskning bjöd dock förbandet Stingray på. Bohuslänska Stingray har varit verksamma sedan 2006 och har hunnit med att inte bara byta namn utan även gitarrist och ge ut sin första platta (den andra spelades in under våren 2010). Nåja, när jag hörde dem och såg dem på scen kunde jag konstatera att deras okomplicerade hårdrock och passionerade känsla för musiken var oerhört medryckande. Så jag gick hem och beställde deras självbetitlade platta. Flera av låtarna ger en välbekant känsla och ändå känns albumet nytt och fräscht. Visst finns det förbättringspotential, men jag tror ändå att det här är ett band som kommer ta sig ut i världen. Nu inväntar jag deras nästa platta innan den här är utsliten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar