söndag 11 juli 2010

Musiken i vardagen

Idag gick jag och tänkte på hur musik är kopplat till olika händelser i våra liv. Att de flesta tänker på den blomstertid nu kommer när det är skolavslutning, eller att par ofta har en låt som symboliserar deras förhållande eller att vi ofta tänker på en speciell låt i förhållande till en viss period i våra liv är väl inte så konstigt. Fast idag gick jag förbi en polis på gatan och inne i mitt huvud började jag sjunga på "här är polisen som mitt i gatan står, han visar hur man kör han visar hur man går". Min första tanke var att det var tur att jag inte började sjunga högt. I nästa stund började jag fundera på varför jag aldrig kommer tänka på "en sockerbagare här bor i staden" när jag går förbi ett bageri. Nåja, att polisen i visan naturligtvis är en man är inte ens värt att diskutera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar